Thursday, June 08, 2006

TUJUAN WEBBLOG INI

As-salamu alaikum wa rahmatu Allah

Kami sangat menghargai kunjungan anda semua ke webblog ini.

Siapa Kami?

Kami adalah sekumpulan pengkaji Akidah. Kami mempunyai pengalaman yang meluas dan lama dalam mengkaji Al-Arqam iaitu lebih 20 tahun. Kami juga mempunyai sumber maklumat yang terlalu banyak tentang ajaran ini yang akan diterangkan satu persatu.

Untuk Apa Web Blog ini?

Web ini bertujuan:

a. Mendedahkan secara terperinci ajaran Rufaqa @ Aurad Muhammadiah yang telah difatwakan menyeleweng dari ajaran Islam oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 1994.
b. Menerangkan secara ilmiah tentang semua kesalahan mereka dengan menggariskan kesalahan mereka dan menyatakan apakah pandangan Islam yang sebenar berasaskan al-Quran, Sunnah yang sahih, ijmak ulama, pandangan para sahabat dan Salaf al-Soleh dan tulisan ulama dalam kitab muktabar.
c. Memberi respon kepada pertanyaan masyarakat awam yang terkeliru dengan dakyah Rufaqa.
d. Menjelaskan perkara yang haq (kebenaran) dan batil (kesesatan) dengan hujah yang mudah diterima oleh orang awam.
e. Bertindak sebagai agen pemberi maklumat kepada masyarakat.
f. Bersedia membuat kursus pemulihan dan penerangan kepada 'mangsa-mangsa' Rufaqa atas permintaan keluarga.

Penegasan:

a. Kami hanya bersedia berbincang dengan Rufaqa dengan menggunakan manhaj ilmiah iaitu berbincang dengan dalil dan nas yang sahih.
b. Kami tidak akan melayan mesej atau email yang berbentuk emosi, atau apa-apa yang menunjukkan mental disorder dari mana-mana individu sama ada Rufaqa ataupun simpati mereka.
c. Kami adalah penganut Akidah Ahli Sunnah wal Jamaah.

ASAARI KUAT BERIBADAH?

Antara hujah mengapa ahli Rufaqa tidak mahu menerima kebenaran ialah:

a. Abuya orang soleh. Ibadahnya hebat. Tiada ulama sehebat ibadah dia.
b Siapa kita nak dibanding dengan ibadah abuya. Tak payah cakap banyak. Sama ke ibadah kita dengan abuya. Tak sama.
c. Abuya ni orang paling bertaqwa. Paling dekat dengan Tuhan. Cacat hati kita dengan abuya, cacatlah hubungan kita dengan Tuhan.

Ahli Rufaqa sangat mengagungkan Asaari. Pendewaan ini mencecah tahap al-Ghuluw iaitu melampau batas dalam menghormati seseorang. Kesan taksub mereka terhadap ibadah yang dilakukan oleh Asaari, menyebabkan mereka tidak boleh membezakan dengan akal dan ilmiah tentang kesesatan Asaari dan jemaahnya.

Berikut adalah ibadah Asaari yang dinilai hebat oleh pengikut Rufaqa:

a. Asaari akan menunggu 20-30 minit untuk menunaikan solat. Dia akan duduk bersimpuh di surau dan berselawat versi selawat Badawi.
b. Asaari mengambil wudhuk dengan tempoh yang lama, kadangkala melebihi 15 minit. Dia akan meratakan air dengan perlahan dan terlalu berhati-hati.
c. Asaari mengangkat takbir seperti orang ketakutan dan mengacah-ngacah tangannya beberapa kali. Setelah beberapa kali percubaan, barulah takbiratul ihramnya ‘masuk’.
d. Asaari akan bangun qiamullail pada jam 3.00 pagi untuk solat tahajud dan beribadah sehingga subuh.
e. Sujudnya pelik kerana terlalu panjang sehingga seperti orang yang meniarap. Panjang di sini bukannya tempoh tetapi bentuk fizikal badan seperti meniarap. Asaari berpendapat dia sujud sebegitu untuk lebih merasa kehambaan kepada Allah.

Sekiranya kita menyuluh dengan ilmu, kita akan mendapati tiada kelebihan pun pada Asaari. Ini kerana:

a. Selawat versi Badawi itu bukannya sunnah. Ia tidak pernah diamalkan oleh Nabi, Sahabat, dan tabien dan tabi’ tabien.
b. Asaari menghidapi penyakit Obsesive Compulsive Disorder atau dalam bahasa fiqh 'penyakit was-was'. Itulah sebabnya dia mengambil wuduk sedemikian rupa dan kesukarannya mengangkat takbir. Dua perkara ini menjelaskan bahawa Asaari tidak memiliki ilmu fiqh ibadah yang tepat sebagaimana dalam mazhab Shafie mahupun Sunnah.
c. Sujud panjang dalam sembahyang yang diamalkan oleh ahli Rufaqa’ tidak pernah dinyatakan oleh Sunnah dan sangat bertentangan dengan nas yang ada. Ibadah Solat perlu mengikut kaedah dan cara yang diajarkan oleh Nabi.

Apabila beramal, kita perlu memastikan ibadah kita itu bertepatan dengan apa yang diajarkan Rasulullah s.a.w. Firman Allah:

Dan apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah ia dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. (al-Hasyr: 7)

Dan sabda Rasulullah s.a.w.:

Barangsiapa yang beramal dengan suatu amalan yang tidak ada perintahnya dari kami, maka amalan itu tertolak. (Hadith Sahih Riwayat Muslim)

Bagaimanapun, yang ingin dibincang dalam artikel ini ialah berkenaan fakta berikut:

ADAKAH KEHEBATAN IBADAH ASAARI MENJADI HUJAH DIA ADALAH SEORANG YANG BENAR?

Allah telah berfirman dalam Surah al Mulk ayat 2:

Dialah yang menciptakan kematian dan kehidupan yang dengan itu Dia menguji siapakah di antara kalian yang paling baik amalnya.

Dalam ayat ini, Allah menggunakan ayat Ahsanu Amala (yang paling baik amalnya), bukan Aktsaru Amala (paling banyak amalnya). Sehubungan itu, nilai pertama dan utama untuk melihat amalan manusia adalah kebaikkannya. Kebaikan itu pula ditimbang berdasarkan benar (tepat) atau tidak dan keikhlasannya. Fudhail bin Iyadh berpendapat maksud dari ahsanu amala adalah aswabu (yang paling benar / tepat) wa akhlashu (yang paling ikhlas). Jadi penilaian utama terhadap seseorang bukan pada banyaknya amalan tetapi ketepatan amalan ibadah itu sendiri. Sesuatu yang banyak, belum tentu dinilai baik. Untuk itu hendaklah kita memperbanyak amalan yang ahsan dalam konteks amalan yang didasarkan pada petunjuk Rasulullah s.a.w. dan dilakukan dengan penuh keikhalashan kerana Allah semata-mata.

Sebenarnya, Rasulullah sudah memberi isyarat tentang kewujudan orang yang kuat ibadah tetapi tersesat. Sifat ini telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sabdanya:

"Akan muncul suatu kaum dari umatku yang membaca al-Qur'an, yang mana bacaan kalian tidaklah sebanding bacaan mereka sedikitpun, tidak pula solat kalian sebanding dengan solat mereka sedikitpun, dan tidak pula puasa kalian sebanding dengan puasa mereka sedikitpun." [Sahih Muslim II/743-744 No. 1064]

Para ulama hadith mengatakan hadith ini menerangkan satu kelompok bernama khawarij. Mereka adalah golongan yang sangat kuat beribadah seperti puasa, solat, zikir, dan tilawah al-Qur'an tetapi mereka telah tersesat. Penulis berpandangan, keadaan dan ciri khawarij ini sangat bertepatan dengan Asaari dan ahli Rufaqa.

Dalam Fathu al-Bari, XII/283 disebutkan: "Mereka (Khawarij) dikenali sebagai qura' (ahli membaca Al-Qur'an), kerana besarnya kesungguhan mereka dalam tilawah dan ibadah. Akan tetapi mereka suka mentakwil Al-Qur'an dengan takwil yang menyimpang dari maksud yang sebenarnya. Mereka lebih mengutamakan pendapatnya, berlebih-lebihan dalam zuhud dan khusyu' dan sebagainya."

Semua ciri khawarij yang dinyatakan di atas ada pada Asaari dan jemaahnya. Isu takwilan ayat al-Quran yang menyimpang akan ditulis oleh penulis pada artikel yang lain.

Ibnu Abbas juga telah mengisyaratkan pelampauan batas kelompok khawarij ketika pergi untuk berdebat dengan mereka. Beliau berkata: "Aku belum pernah menemui suatu kaum yang bersungguh-sungguh, dahi mereka luka kerana seringnya sujud, tangan mereka seperti lutut unta, dan mereka mempunyai gamis yang murah, tersingsing dan berminyak. Wajah mereka menunjukkan kurang tidur kerana banyak berjaga di malam hari". [Lihat Tablis Iblis, hlmn. 91].

Sehubungan itu, kehebatan Asaari beribadah bukan jaminan atau bukti bahawa dia berada di jalan kebenaran. Daripada sumber-sumber yang sahih ini menguatkan kepada kita lagi bahawa Asaari yang dihukum sesat oleh para ulama itu perlu bertaubat dan kembali kepada Ahli Sunnah wal jammaah. Ini bermakna Ibadah perlu didasari dengan Akidah yang sahih, benar dan tepat. Sekiranya akidah rosak, ibadah sudah tiada ertinya lagi walaupun dia beribadah sekuat golongan khawarij.

Sebagai penutup, penulis ingin menukilkan catatan Ibnul Jauzi:

"Ketika Ali r.a. meninggal dunia kerana dibunuh, maka dikeluarkanlah Ibnu Maljam (pembunuh) untuk dibunuh. Abdullah bin Ja'afar memotong kedua-dua tangan dan kedua-dua kakinya, tetapi dia tidak mengeluh dan tidak berkata apa-apa. Lalu dicelak kedua matanya dengan paku panas, dia pun tidak mengeluh bahkan ia membaca:

"Bacalah dengan (menyebut) nama Rabb-mu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah." [Al-'Alaq : 1-2]

Kedua matanya mengalirkan air mata. Kemudian setelah matanya diubati, dia akan dipotong lidahnya. Kali ini baru dia mengeluh. Ketika ditanyakan kepadanya: "Mengapa engkau mengeluh? "Dia menjawab; "Aku tidak suka bila di dunia menjadi mayat dalam keadaan tidak berzikir kepada Allah." Ibnu Maljam adalah seorang yang kehitam-hitaman dahinya kesan dari sujud, semoga laknat Allah padanya." [Tablis Iblis, hal. 94-95]

Dari cerita ini, jelaslah bahawa ibadah yang banyak bukan jaminan seseorang itu berada dalam jalan kebenaran.

BENARKAH ASAARI PEMUDA BANI TAMIM?

Asaari mendakwa dirinya Pemuda Bani Tamim sejak tahun 1992. Sebelum itu, selama setahun Asaari dan para pemimpin Arqam menerangkan konsep Daulah Islamiyah dan kepimpinan Imam Mahdi. Di samping itu, Asaari juga menerangkan seorang pembantu Imam Mahdi bergelar ‘Pemuda Bani Tamim’ (selepas ini PBT). Asaari mendoktrin konsep ini selama setahun tanpa mengisytiharkan dirinya sebagai PBT terlebih dahulu. Kemudian, barulah dia mengatakan PBT yang selama ini dikuliahkan adalah dirinya. Asaari berpandangan itu jawatan kosong yang masih belum diisi oleh sesiapa, tidak seperti jawatan Imam Mahdi yang selalu direbut oleh Imam Mahdi PALSU.

Artikel kali ini akan mengupas lebih detail tentang PBT.

Hadith-hadith yang berkaitan dengan PBT:

Imam al-Suyuti telah mengarang satu buku berjudul al-Hawi li al-fatawi yang menukilkan beberapa hadith yang berkaitan dengan PBT yang dianggap sebagai pembantu Imam Mahdi. Sila lihat halaman 69-70:

Hadith Pertama:

Daripada Ammar bin Yasir berkata: Imam Mahdi dikepalai oleh Syu`aib bin Salih.

Hadith Kedua:

Daripada Abi Jaafar berkata: Seorang pemuda dari bani Hasyim keluar di sebelah kanan bapa saudara mereka dari bahagian Khurasan (Iran sekarang) membawa bendera hitam dikealai oleh Syu`aib bin Salih; dia memerangi pengikut-pengikut Sufiyani dan mengalahkan mereka.

Hadith Ketiga:

Daripada Ali berkata: Telah keluar bendera hitam memerangi Sufiyani. Di tangan mereka seorang pemuda dari Bani Hashim yang di tangan kiri dan di hadapannya seorang lelaki dari bani Tamim dikenali sebagai Syu`aib bin Salih; dia dapat mengalahkan pengikut-pengikut Sufiyani.

Hadith Keempat:

Daripada Ammar bin Yasir berkata: Apabila Sufyani sampai ke Kufah dan telah membunuh pengikut-pengikut keluarga Muhammad, maka keluarlah al-Mahdi, yang membawa benderanya ialah Syuaib bin Salih.

Intisari dari hadith ini:
a. PBT bernama Syu’aib bin Salih.
b. PBT membawa bendera hitam dalam angkatan tentera Imam Mahdi.

Taraf hadith untuk dijadikan Hujah:

Setelah penulis merujuk kepada al-hawi li al-fatawi, karangan Imam al-Suyuti, beliau tidak mencatatkan daripada mana hadith itu diperolehi. Sanadnya juga tidak ada. Beliau hanya mencatatkan nama perawinya sahaja.

Penulis telah merujuk ke laman http://www.dorar.net/ yang menyimpan 335 kitab hadith. Carian untuk mentakhrijkan semua hadith di atas ke dalam 335 kitab tersebut tidak ditemui. Sedangkan semua kitab itu adalah kitab-kitab turath dan utama dalam hadith, fiqh dan sebagainya. Ini bermakna, semua hadith di atas tidak diketahui mana asalnya (la ashla lahu).

Sudah pasti juga semua hadith itu BUKAN bertaraf sahih atau hasan, sekaligus tidak boleh menjadi hujjah dalam perkara agama. Ini bermakna PBT adalah satu konsep yang kabur dan tidak jelas dalam Islam. Sekiranya ia benar-benar ada, sudah pasti para Sahabat sudah lama bercerita kepada Tabien dan diwarisi seterusnya di kalangan ulama ahli Sunnah wal jamaah.
Dalam isu ini, Asaari berkata bahawa maklumat tentang PBT sudah lama 'dikuburi' oleh puak-puak orientalis dan yahudi kerana takut kepada PBT. Inilah sebab mengapa PBT tidak ada dalam kitab dan tidak popular. Hujah ini ada termuat dalam buku Abu Hassan Morad, Pemuda dari Timur, Penerbitan Hikmah, 1993. Inilah pandangan orang jahil dan ahli bid'ah. Sedangkan semua maklumat tentang agama, diwarisi secara amanah oleh golongan salaf al-Soleh yang dijamin oleh Rasulullah s.a.w. tentang keadilan dan sifat amanah mereka terhadap agama.


Apakah pandangan dan Ajaran Asaari tentang PBT?

Asaari berpendapat bahawa PBT merupakan pemuda dari keturunan Quraisy Bani Tamim yang nasab keturunannya bersambung kepada baginda Rasulullah s.a.w. Dari kabilah ini jugalah lahirnya tokoh sahabat seperti Abu Bakar al-Siddiq. (Lihat Bintu Asaari, Pemuda Bani tamim yang Diisyaratkan oleh Hadith Rasulullah, Risalah, hlm. 2)

Inilah bukti Asaari memiliki ilmu yang rendah dan cetek. Sejarah Islam menyatakan bahawa Abu Bakar al-Siddiq adalah dari Bani Taiyim. Bukan Bani Tamim. (Sila lihat http://www.khayma.com/alsahaba/list1/abobaker.HTML)

Seterusnya, Asaari dan para pemimpin al-Arqam telah mereka-reka satu hadith untuk membenarkan yang dirinya adalah seorang PBT. Keyakinan dan aqidah ini terus mereka pegang dalam era Rufaqa dan HADITH PALSU ini menjadi dasar paling kuat mengapa Asaari yakin dirinya sebagai PBT.

Berikut adalah hadith palsu tersebut yang direka dan menggunakan nama Imam al-Suyuti untuk mengelabui mata orang lain:

Dari Syaidina Ali: Pemuda bani Tamim itu:
a. berketurunan Arab, kabilah Quraisy dari bani Tamim tetapi Arabnya telah tipis sebab bercampur dengan orang Ajam,
b. badannya tidak tinggi dan tidak rendah
c. susuk tubuhnya tidak kurus dan tidak pula gemuk.
d. Janggutnya jarang, ciri-ciri bangsa Arab sudah tidak pekat lagi.
e. Ciri-ciri pengikutnya: wanita bagai gagak-gagak hitam, lelaki berserban dan berjubah hijau.
f. Jika berjalan, kumpulan ini menutup bumi dan menggerunkan hati memandang.
g. Panji-panji hitam yang dibawanya berkibar dari Khurasan. Bendera itu akan diserahkan kepada Imam Mahdi.
h. Dia dikatakan al-Mansur (pembantu).
i. Dia membentuk sebuah jemaah yang dipimpinnya sendiri dan mempunyai pengikut yang agak ramai.
j. Giginya macam kapak (sulah).

Sumber: Bintu Asaari, Pemuda Bani Tamim yang Diisyaratkan oleh Hadith Rasulullah, Risalah.

Sehubungan itu, bermula 1992, Asaari mula membuat penambahan nama dengan menggelar dirinya sebagai Abuya Sheikh Imam Asaari Muhammad at-Tamimi. Mungkin Asaari tidak mengetahui bahawa antara dosa besar ialah berdusta dengan keturunan.

Kegilaan Asaari terhadap jawatan PBT itu hanya atas beberapa hujah ‘sampah’ yang tidak boleh diterima akal. Ia menjadi hujah seluruh pengamal Aurad Muhammadiah sehingga kini:

a. Asaari kian muda walaupun usia meningkat tua. Wajahnya bercahaya berbanding gambar-gambarnya terdahulu. Ini adalah hujah dan pandangan orang jahil, taksub dan melampaui batas. Adakah wajah Siti Norhaliza setelah menjadi duta Olay yang semakin cantik itu akan menunjukkan peningkatan taraf seseorang. Perubahan wajah tidak membuktikan apa-apa.

b. Asaari juga mendakwa dia ada gigi sulah yang menjadi ciri PBT. Dalam Kamus Dewan tidak terdapat perkataan ini. Dari segi pergigian, ia lebih dikenali dengan gigi yang rongak. Bagaimana Asaari boleh berbangga dengan gigi yang bermasalah itu untuk membuktikan ‘kebenaranya’. Sedangkan hadith ‘ciri-ciri PBT’ itu adalah PALSU = MAUDHU’.

Seluruh pengamal Aurad Muhammadiah (Rufaqa kini) mengatakan bahawa ke semua sifat PBT yang disebutkan itu ada di dalam buku al-Jami’ al-Shaghir fi Ahadith al-Basyir al-Nadhir karangan Imam al-Suyuti. Saya menjemput dan mengalu-alukan agar Rufaqa membuktikan yang buku al-Jami’ al-Shaghir ini ada mencatatkan perihal ciri-ciri PBT. Sesiapapun yang menyemaknya, sehingga kiamat tidak akan bertemu tentang ciri-ciri PBT dalam kitab tersebut.

Sekali lagi, Asaari berdusta. Dia telah sesat dan menyesatkan orang lain. Asaari membohongi pengikutnya dengan mendakwa dia telah merujuk kitab muktabar bagi membenarkan segala kenyataannya.