Friday, June 16, 2006

FAKTOR-FAKTOR MENGHIDUPKAN SEMULA JEMAAH AURAD MUHAMMADIAH

Terdapat beberapa perbezaan dalam aspek bentuk, cara dan kaedah penghidupan semula ajaran al-Arqam antara dua period iaitu period Rufaqa’ (masakini) dan period selepas ISA pertama (1995). Perbezaan tersebut menjelaskan kepada kita tentang perubahan strategi yang sering dibuat oleh Asaari bagi memastikan Jemaah Aurad Muhammadiah beroperasi dan mengekalkan dirinya sebagai pemimpin utamanya (sebagai Amir dan Sheikh).

i. Faktor ajaran dan ideologi.

Dalam konteks Rufaqa’, penghidupan semula lebih tertumpu kepada penerusan dan pengukuhan ideologi dan agenda dalam al-Arqam sebelumnya iaitu dengan penambahan beberapa perkara baru. Ia tidak menjurus kepada pengekalan imej al-Arqam sebelumnya tetapi telah diubah mengikut suasana masyarakat bagi mengekalkan survival organisasi tersebut daripada terus menerima tekanan daripada pihak berkuasa agama dan kerajaan.

Penghidupan semula kali ini banyak didasari dengan keyakinan Haji Asaari terhadap ideologi dan agenda yang diaturnya termasuklah peralihan kuasa di Malaysia dan dirinya adalah pembantu Imam Mahdi. Asaari masih mempertahankan setiap ramalan yang dibuat terutamanya berkenaan pola dan situasi politik dunia semasa. Perkara tersebut menjadi keyakinan dan kepercayaan di kalangan para pengikutnya yang sebahagian besar bukanlah bekas ahli al-Arqam.

ii. Faktor Keluarga

Asaari mempunyai keluarga yang besar dengan anak lebih dari 30 dan cucu seramai lebih 100. Setiap anak lelakinya berpoligami sehingga ke empat isteri. Rufaqa ditubuhkan dengan penglibatan dan sokongan ahli keluarga Asaari. Rantaian itu tidak terhenti di situ. Asaari telah mengikat ahli yang lain dengan ikatan susuan. Setiap anaknya mempunyai keluarga susuan dan kadangkala lebih dari satu keluarga. Ikatan ini mengakibatkan setiap orang yang pernah terlibat dengannya akan terus terikat dalam sistem organisasi mereka. Ini tidak termasuk dengan individu yang berkahwin dalam organisasi tersebut dan Asaari sendiri yang menjadi ’macthmaker’nya.

Asaari seringkali memanipulasi keluarga besarnya untuk menjadi alat penyebaran ajaran sesatnya, pemikiran dan pelaksana agendanya. Kuliah fardhu ain untuk ahli keluarga dibuat setiap hari dan ini tidak memerlukan kelulusan atau tauliah daripada Jabatan Agama Islam Negeri. Sebagai contoh, seksyen 14, Enakmen Jenayah Islam Negeri Selangor 1995
[1] menyatakan pengajaran tanpa tauliah boleh dibuat di kediamannya sendiri dan dengan kehadiran anggota keluarganya sahaja. Peruntukan itu menyebut;

(1) Mana-mana orang yang mengajar atau mengaku mengajar apa-apa perkara yang berhubungan dengan agama Islam tanpa tauliah yang diberikan di bawah subseksyen 79(3) Enakmen Pentadbiran adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.
(2) Subseksyen (1) tidak terpakai bagi seseorang yang mengajar atau mengaku mengajar apa-apa perkara yang berhubungan dengan agama Islam di kediamannya sendiri dan dengan kehadiran anggota keluarganya sendiri sahaja.


Haji Asaari telah menggunakan kelemahan peruntukan perundangan ini dengan menganjurkan kuliah fardhu ain di dalam rumahnya. Adakalanya kuliah itu diselitkan dengan ajarannya yang menyeleweng dan ulasan tentang politik semasa, ideologi terbaru dan agenda untuk menjayakan cita-cita politiknya.

Pengurusan syarikat Rufaqa’ yang ditubuhkan juga didokongi oleh anak dan menantu Haji Asaari sehingga dapat mengukuhkan lagi kedudukan kepimpinan Haji Asaari. Kekuatan pengaruh keluarga Haji Asaari di kalangan bekas ahli al-Arqam sememangnya tidak boleh dinafikan terutamanya apabila mereka menjadi penghubung dan perantara dengan Haji Asaari.

iii. Faktor Perniagaan

Strategi Haji Asaari menggunakan platform perniagaan bagi mengembangkan ajaran dan melaksanakan agendanya banyak mempengaruhi penghidupan semula al-Arqam. Kebenaran untuk berniaga dieksploitasi sepenuhnya untuk mengembangkan ajarannya. Pembinaan ‘Bandar Rufaqa’ di Country Homes merangsang operasinya sebagai markas yang efektif untuk mengumpulkan pengikut-pengikutnya. Pengembangan perniagaan seringkali dikaitkan dengan doktrin bahawa perjuangan Haji Asaari di pihak yang benar dan mendapat redha Tuhan. Para pengikutnya lebih tersusun melalui organisasi perniagaan Rufaqa’. Selain itu, pengumpulan aset dan keuntungan daipada syarikat yang ditubuhkan banyak menjayakan agenda Haji Asaari bagi merealisasikan cita-cita politiknya. Sebagai contoh lain, Pusat Motivasi Qatrunnada (Kini Pusat Motivasi Harmoni) berperanan untuk menjadi wadah pemimpin lapisan pertama dan kedua untuk bermesyuarat dan merangka perancangan organisasi. Begitu juga syarikat Hawariyun Group of Companies berperanan untuk menyatukan semula bekas pengikut al-Arqam di luar negara dan sentiasa berhubungan dengan individu dan organisasi yang bersimpati dengan perjuangan Haji Asaari.

iv. Faktor Sosial

Selain itu, terdapat faktor sosial yang mempengaruhi penghidupan semula. Majoriti pemimpin dan ahli al-Arqam tidak mempunyai pekerjaan tetap dan bertugas sepenuh masa untuk al-Arqam sebelum ia diharamkan. Sehubungan itu, mereka hidup berasaskan sistem sosial dan ekonomi al-Arqam sebagaimana yang diperincikan sebelum ini. Kehidupan berasaskan sistem ma`asy telah menjadikan kehidupan seluruh ahli al-Arqam begitu bergantung dengan peruntukan daripada organisasi. Sehubungan itu, sepanjang tahun 1996-98, kehancuran struktur organisasi dan sistem al-Arqam benar-benar menjadikan mereka sukar menjalani kehidupan manusia biasa dan hidup miskin kerana tidak memiliki sebarang aset dan mata pencarian. Keadaan yang mendesak inilah menyebabkan mereka begitu menghargai nikmat dan ‘kemewahan hidup’ dalam sistem sosial dan ekonomi al-Arqam. Sehubungan itu, apabila Rufaqa’ ditubuhkan dan mengadaptasi sistem yang sama, maka ramailah bekas ahli al-Arqam (terutamanya pemimpin) menyertainya. Sehubungan itu, para pemimpin tersebut telah mengeksploitasi semula sistem tersebut bagi menyara kehidupan dan berupaya hidup mewah semula. Inilah yang menyebabkan mereka begitu bersungguh-sungguh untuk menubuhkan dan menjalankan pernaigaan menerusi Rufaqa’.

Daripada faktor-faktor ini, Rufaqa’ telah berjaya meneruskan ajaran, ideologi, sistem nilai, dan agenda yang dibawa oleh pengerusi eksekutifnya iaitu Asaari Muhammad. Ini membuktikan dia tidak mengotakan kata-kata pengakuan taubatnya selepas ISA pertama dan kedua.


[1] Enakmen Selangor No. 9 Tahun 1995.
[2]Seksyen 14, Enakmen Jenayah Islam Selangor No. 9 Tahun 1995.

Mengapa Jemaah Aurad Muhammadiah Hidup semula?

Kami sangat berterima kasih kepada TV3 (Buletin Utama; 15 Jun 2006) kerana mendedahkan petikan VCD Kuliah Minda yang disampaikan oleh salah seorang pemimpin Jemaah Aurad Muhammadiah.

Pertubuhan ini telah diharamkan oleh Kerajaan Malaysia menerusi nama al-Arqam dan kini dihidupkan semula dengan nama Rufaqa Corporation Sdn. Bhd. Pertubuhan ini menggunakan platform perniagaan dengan menubuhkan syarikat-syarikat di setiap negeri bagi menggantikan struktur organisasi yang pernah dibina semasa al-Arqam beroperasi.

Hakikatnya mereka adalah ahli Jemaah Aurad Muhammadiah. Nama al-Arqam atau kini Rufaqa, hanyalah tempelan untuk mengelabui mata orang ramai. Ajaran inilah yang diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 5 Ogos 1994.

Berikut adalah sebab-sebab mengapa Asaari menggunakan platform perniagaan dan syarikat pada masa kini:

a. Pihak Berkuasa membenarkan Asaari berniaga sebagai satu mata pencarian dia bagi meneruskan kehidupan.
b. Asaari mendapati tindakan undang-undang Islam yang berkaitan dengna kesalahan jenayah akidah tidak boleh dikenakan kepada entiti perniagaan.
c. Asaari dapat mengumpulkan semula semua pengikut dan pemimpinnya yang pernah berada dalam al-Arqam.
d. Asaari dapat melaksanakan semula sistem sosial yang pernah diamalkan dalam al-Arqam seperti:
i. Sistem ma’asy: Sistem sara hidup tanpa gaji. Setiap ahli akan mendapat barang keperluan dan asasi seperti makanan dan persekolahan. Setiap pekerja Rufaqa tidak boleh mendapat sebarang pendapatan. Sehubungan itu, mereka tidak boleh lagi lari dari kelompok mereka kerana mereka tidak mempunyai pekerjaan dan tanggungan keluarga yang besar.
ii. Sistem bai’ah: Sistem ini bertujuan untuk mengutip sumbangan dan berbentuk wajib bagi menyara kehidupan mewah keluarga Asaari dan projek ekonomi mereka. Pekerja Rufaqa perlu menyerahkan semua harta yang dimiliki seperti tunai di bank, rumah, kenderaan dan aset lain bagi membuktikan kecintaan kepada Asaari.
e. Asaari dapat meneruskan propaganda tentang ideologinya menerusi perniagaan di peringkat dalam negara dan antarabangsa tanpa gangguan kerajaan mahupun pihak berkuasa agama.

Selepas ISA kedua iaitu pada awal 1997, berlakunya kekosongan kepimpinan hingga mengakibatkan pengikut-pengikut al-Arqam tidak mendapat perkembangan tentang pertubuhan dan keadaan pemimpin mereka. Ini kerana al-Arqam ketika itu sudah tidak berfungsi atau tidak beroperasi dan sebahagian besar bekas pemimpin giat menganjurkan kursus pemulihan akidah dan enggan meneruskan ideologi dan perjuangan al-Arqam. Kerajaan, PDRM dan Pusat Islam (JAKIM) telah berjaya melumpuhkan organisasi kepimpinan dan rangkaian perhubungan ahli-ahli pergerakan tersebut. Dengan keadaan sedemikian, para pengikut telah tidak lagi terikat serta ramai yang telah mengubah cara hidup dengan memasuki arus perdana. Malah, kerajaan secara tegas menyatakan bahawa al-Arqam tidak akan dibenarkan mendaftarkan semula pertubuhan mereka.

Perkara yang sama berlaku di luar negara. Markas al-Arqam di luar negara kecuali Indonesia tidak beroperasi kerana tiada arahan dan pemerhatian secara langsung daripada mana-mana pemimpin terutamanya Asaari. Tambahan lagi tenaga penggerak markas tersebut terdiri daripada pelajar Malaysia yang belajar di sana yang kebanyakannya telah dihantar pulang ke Malaysia dan ditarik biasiswanya.

al-Arqam di Indonesia yang dikendalikan oleh orang tempatan telah bertindak mengubah nama dan pergerakan mereka dengan menubuhkan syarikat yang bernama Hawariyun Group of Companies pada 1997. Penubuhan ini adalah untuk mengelakkan tindakan kerajaan Indonesia dari menyekat ideologi dan pergerakan pertubuhan tersebut. Imej dari segi pakaian (serban, jubah dan purdah) yang menampilkan identiti al-Arqam hanya berubah daripada segi warna iaitu daripada hijau kepada putih. Ahli al-Arqam Indonesia tidak mengalami perpecahan besar kerana strategi wakil pemimpin di sana mengikat keahlian dengan menjadikan mereka kakitangan atau pekerja kepada syarikat yang telah ditubuhkan. Malahan, para pemimpin markaz Indonesia ini kerap mengunjungi Haji Asaari (yang ditahan di bawah Akta Kediaman Terhad 1933) untuk mendapatkan tarbiah, kuliah, ‘minda’ dan ulasan politik terkini daripadanya. Cita-cita politik global Haji Asaari dapat dilihat apabila dia sendiri memantau markaz di Indonesia memandangkan dia berpendapat Indonesia adalah antara negara yang termasuk dalam kawasan ‘Daulah Islamiah’ yang dia cita-citakan.

Rufaqa’ Corporation Sdn. Bhd. adalah sebuah syarikat berdaftar di bawah Akta Syarikat 1965 dan diperbadankan pada April 1997 dan diasaskan oleh Asaari Muhammad yang juga merupakan Pengerusi Eksekutifnya. Rufaqa’ tidak mempunyai rangkaian perkhidmatan dan perniagaannya secara undang-undang. Apa yang berlaku, perniagaan kecil bertaraf enterprise telah banyak didaftarkan dengan nama ‘Rufaqa’. Hakikatnya, perniagaan mereka hanyalah berskala kecil dan lebih bertujuan propaganda.

Asaari telah juga menubuhkan satu syarikat motivasi yang bernama Pusat Motivasi Qatrunnada. Kini, syarikat tersebut telah ditukar nama kepada Pusat Motivasi Harmoni. Modul yang digunakan ialah 'Solat Membina Peribadi Agung'. Pada peringakt awal, motif dan strategi utama syarikat ini ialah untuk mengumpul dan menarik semula bekas ahli al-Arqam dengan cara menyertai kursus tersebut dan mendapatkan maklumat latar belakang terkini mereka. Bekas ahli akan dimaklumkan tentang perkembangan terbaru dan memujuk mereka untuk berbai`ah semula dengan Haji Asaari sebagai pemimpin pertama dan menjadi kakitangan Rufaqa’ Corporation. Tambahan lagi, para motivator terdiri daripada bekas pemimpin al-Arqam dahulu dan barisan pemimpin yang terbaru yang dilantik sendiri oleh Asaari. Kaedah ini menyebabkan ramai bekas ahli al-Arqam berminat untuk menyertai semula pertubuhan baru yang dipimpin oleh Haji Asaari.

Memandangkan al-Arqam di Indonesia tidak terjejas, Haji Asaari telah menubuhkan syarikat Zumala’ Group yang sahamnya sebanyak 51% dimiliki olehnya dan 49% pula dibeli oleh Hawariyun Group of Companies. Namun, ia hanyalah di atas kertas dan saham itu hanyalah propaganda. Akibatnya, syarikat ini hanya beroperasi tidak lebih dari dua tahun. Bagaimanapun, syarikat ini telah berperanan mengikat semula semua bekas-bekas markas di peringkat antarabangsa dengan menjalankan projek ekonomi seperti di Australia, Thailand, Jordan, German, United Kingdom, Perancis dan Jepun. Ini bermatlamat membina semula imej al-Arqam di peringkat antarabangsa melalui ekspo perniagaan yang kerap dijalankan di negara-negara tersebut.

Sehubungan itu, al-Arqam @ Rufaqa hanyalah sekadar nama. Keahlian pertubuhan ini diikat dengan amalan kerohanian dan tarekat iaitu Aurad Muhammadiah. Pengamalan wirid ini secara tidak langsung melambangkan ikatan antara ahli dan bertindak sebagai pengenalan kepada al-Arqam @ Rufaqa. Malahan, sebelum pengharaman pertubuhan itu, Haji Asaari sering merujuk nama ‘Jemaah Aurad Muhammadiah’ sebagai gantian kepada nama al-Arqam sebagaimana yang ditulis dalam banyak bukunya. Sehubungan itu, pembubaran al-Arqam tidak memberi kesan kepada sebahagian ahli al-Arqam. Ini kerana ahli al-Arqam beranggapan mereka adalah ahli ‘Jemaah Aurad Muhammadiah’ yang kononnya satu jemaah tarekat yang diiktiraf oleh Rasulullah. Bagi mereka, pengharaman dan pembubaran al-Arqam tidak menjejaskan pengamalan tarekat tersebut yang menjadi ikatan mereka dengan Haji Asaari selaku Amir Muhammadiah.

Dengan itu, apabila Haji Asaari ‘mengajak’ semula bekas ahli menyertai rangkaian Syarikat Rufaqa’, banyak bekas ahli yang masih berpegang teguh dengan amalan Aurad Muhammadiah mudah menerima semula kepimpinannya. Malahan, berlaku pengijazahan semula tarekat Aurad Muhammadiah itu kepada semua kakitangan Rufaqa’. Inilah rahsia tentang persoalan mengapa bekas ahli al-Arqam dapat berkumpul semula dan beroperasi seperti dahulu. Dengan itu, faktor amalan dan ajaran Aurad Muhammadiah yang menjadi pendorong kepada kesetiaan seseorang kepada Haji Asaari.

Maka, saudara pembaca yang budiman. Bacalah artikel dalam web ini kerana ia menerangkan kesesatan Aurad Muhammadiah yang menjadi akidah, pegangan dan amalan Asaari dan semua pengikutnya.