Wednesday, June 07, 2006

MAWADDAH: PRODUK MAKSIAT DARI RUFAQA.

Ramai yang pernah mendengar lagu-lagu kumpulan ini di IKIM.fm. Tetapi, setelah IKIM menerima surat arahan dari JAKIM, lagu-lagu mawaddah yang pelik-pelik itu, sudah tidak lagi kedengaran di corong-corong radio. Mawaddah juga mendakwa mereka telah banyak membuat persembahan di merata tempat dan kononnya mereka sudah diterima ramai. Kekarutan ini ditambah lagi dengan penghasilan poster, phamplet dan laman web.

Mawaddah, asalnya dianggotai oleh anak-anak perempuan Asaari ketika di awal penubuhan. Mereka ditubuhkan atas beberapa sebab:

a. Untuk mengelakkan masyarakat awam mengetahui bahawa mereka adalah Rufaqa @ Arqam.
b. Kumpulan lelaki mereka Qatrunnada di Indonesia menghadapi masalah kerana Hawariyun mengalami masalah kepimpinan di sana.
c. Untuk memudahkan penyebaran ajaran dan minda Asaari ke negara lain memandangkan peristiwa 11 september baru sahaja berlaku. Ini bermakna, setiap artis yang dihantar ke negara tertentu akan turut sama membawa mesej dari Asaari dan akan mengutip duit (bai'ah) di negara terbabit. Pemergian Mawaddah diiringi dengan pemimpin muslimat Rufaqa.

Bagaimanapun, ahli-ahli Rufaqa dan orang awam diberi alasan yang berbeza. Alasan mereka ialah UNTUK MEMBERI SAINGAN KEPADA SITI NORHALIZA DENGAN MENAWARKAN MUZIK YANG LEBIH HALAL. Persoalannya, HALALKAH SUARA WANITA YANG MENYANYI DIDENGARI?

Bukankah ini satu produk maksiat? Produk Mawaddah menjadi maksiat kerana:

a. Suara wanita itu telah baligh.
b. Suara wanita itu menyanyi dan membaca sajak dengan manja dan mengada-ngada.
c. Suara wanita itu menyanyi dengan mendayu-dayu.
d. Tubuh badan mereka ditutupi dengan pakaian yang melampau perhiasannya. Tabarruj yang berlebihan. Pakaian melekap dengan ketat di badan dan solekan melebihi kadar normal.
e. Percampuran lelaki dan perempuan dalam persembahan. Dalam beberapa keadaan, lelaki turut menjadi percusionist bagi kumpulan wanita terbabit.


Sehubungan itu, para ulama telah banyak membincangkan tentang hukum suara wanita. Tidak ada mana-mana ulama yang mengharuskannya memandangkan banyak dalil yang menegahnya. Sebahagian ulama memberi keharusan kepada wanita yang bertaraf HAMBA dan juga kanak-kanak perempuan untuk menyanyi kepada tuannya (pemiliknya) bukan kepada orang lain atau lelaki ajnabi.

Dari ‘Imran Hushain ia berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Akan terjadi pada umatku, lemparan batu, perubahan bentuk, dan tenggelam ke dalam bumi.” Dikatakan: “Ya Rasulullah, bilakah perkara itu akan terjadi?” Baginda menjawab: “Jika telah kelihatan alat-alat muzik, banyaknya penyanyi wanita, dan khamr-khamr banyak diminum.” (Takhrij oleh Tirmidzi, Ibnu Abiddunya, dan lain-lain, lihat al-Albani, Tahrim ‘alath Tharb, hlm. 63-64)

Sheikh Fauzan menyatakan: Dianjurkan bagi wanita memukul rebana @ duff ketika majlis walimah untuk menyebarkan majlis pernikahan dan ini hanya khusus untuk wanita sahaja dan tidak boleh diiringi dengan alat muzik yang lain atau suara para penyanyi dan boleh bagi wanita menyuarakan nasyid dengan syarat tidak didengar kaum lelaki.

Rasulullah bersabda: “Sesuatu yang menjadi pemisah antara halal dan haram adalah rebana dan suara dalam pernikahan.”

Tetapi, Mawaddah mendendangkan lagunya bukan untuk pendengar muslimah. Ia untuk semua lelaki dan perempuan. Ia menjadi racun kepada umat kerana melanggar syariat Allah. Apatah lagi angan-angan mereka hendak mengalahkan Siti Nurhaliza adalah cita-cita yang tidak syar`ie.



0 Comments:

Post a Comment

<< Home