Wednesday, June 07, 2006

Lagi Bukti Kesesatan Rufaqa

Nak Bukti lagi, Mari tonton VCD ini:
http://rufaqa.multiply.com/

Pada 5 Ogos 1994, Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan fatwa bahawa Ajaran al-Arqam atau Aurad Muhammadiah adalah sesat lagi menyesatkan dan terkeluar dari akidah Ahli Sunnah wal Jamaah. Bagaimanapun, ajaran sesat ini terus berkembang dan merosakkan akidah masyarakat Islam dan boleh menjejaskan keharmonian hidup beragama dan keselamatan negara.

Berikut adalah sedutan daripada VCD Kuliah Minda yang bertajuk Hubungan Dengan Mursyid (Asaari) yang disampaikan oleh Mejar (B) Abu Zar yang merupakan salah seorang pemimpin Rufaqa.


Kesalahan
1. Boleh berbincang dengan Allah untuk menentukan siapa yang boleh dikenakan penyakit dan setakat mana kesakitannya. Ini salah kerana mencampuri urusan Allah ke atas makhluk-Nya seumpama Allah tidak tahu tentang makhluk-Nya.
Petikan daripada VCD Kuliah Rufaqa:

…"katakan kita dah ditakdir jatuh sakit, mula mula yang tahu dulu abuya. Kalau murid abuyalah, abuya boleh tanya pula, itu sakit berat ke tak? Kemudian abuya tengok kita punya iman. Oh, iman dia ni boleh tahan. Ok, sakit. Kalau sakit berat, abuya tengok orang ni tak tahan, dia kata, ‘ya allah Kau bagi separuh saja separuh lagi bagi aku, iman dia tak cukup kuat untuk menanggung kesakitan tersebut nanti dia akan melatah dan bersangka buruk pada Allah"
__________________________________________________________
Kesalahan:

2.1 Mendakwa Asaari mendapat ilham dan wahyu.

2.2 Tafsiran menyeleweng ayat 282 Surah al-Baqarah. Mereka mendakwa ayat itu adalah dalil adanya ilmu laduni. Ilmu ini tiada dalam Islam dan seluruh ulama muktabar menolaknya.

2.3 Ayat 282, Surah al-Baqarah adalah ayat yang menerangkan tetang hutang piutang dan urusan muamalat antara manusia. Tiada kaitan dengan ilmu laduni Asaari.

Petikan daripada VCD Kuliah Rufaqa:

"Apa tu MINDA? Istilah MINDA digunakan untuk mengaburi orang awam & pihak musuh.. maksud sebenar MINDA adalah ILHAM = WAHYU.. bezanya ilham dah ditapis & diringankan/ditawarkan 46 kali berbanding wahyu.

Mengapa Allah tak beri wahyu, hanya beri ilham pada abuya? Jawapannya sebab jiwa abuya tak tahan & tak cukup kental untuk terima wahyu (dibezakan dengan jiwa para anbiya' yang menerima didikan langsung daripada Allah, sedangkan jiwa manusia biasa sudah bercampur aduk dengan didikan manusia lain pada peringkat awal).

Sampai satu tahap di mana tahap ketaqwaan manusia (dalam kuliah ni dimaksudkan Asaari) melebihi tahap ketaqwaan umat manusia semuanya, maka Allah pula ambil peranan untuk didik manusia (Asaari) tu.. dari situlah datangnya ilham.. kemudian disebutkan firman Allah: "jika kamu benar2 taqwa, Akulah yang mengajar kamu ilmu.."
- Surah al-Baqarah: Ayat 282.

_________________________________________________________

Kesalahan:

3. Asaari mendakwa ada kuasa untuk berbincang dengan Allah dan Malaikat Maut untuk menentukan tarikh kematian seseorang. Selain itu, Asaari juga mendakwa ada keupayaan untuk menangguh dan menukarkan ajal seseorang kepada orang lain yang dikehendakinya.

Petikan dari VCD:

"Sampai masa nak mati, ajal abuya tahu dulu. Orang ni akan temui ajal sekian sekian masa. Abuya akan tanya; kita ni mati agak agak baik ke jahat?

Kata mati baik. Tak pe, silalah ambik anak buah aku tu dulu. Tapi kalau jahat abuya minta tangguh dulu. Habis tu macam mana? Gantilah dengan siapa siapapun yang dah ‘siap’. Pengikut-pengikut, anak-anak ke, isteri ke. Ustaz Nizam tu (anak kedua Asaari) patutnya dah lama wafat, tapi abuya bertolak ansur dengan Allah, "Ya Allah bukan senang nak latih orang macam ni. Habis tu ganti? Ambillah Walidah (isteri Asaari yang mandul), lagipun dia tiada anak, bertakwa, Orang rohani. Lagipun kalau dia mati, dia ada peranan di alam Roh. Ganti Wahida. Ganti Ustaz Nizam.

Ha, benda-benda macam tu berlaku. Jadi macam tu berlaku. Kita tak perasan. Mati kitapun ditangguh. Mati kita boleh ditangguhkan. Abuya boleh runding dengan Tuhan supaya mati kita tu selamat.

______________________________________________________

Kesalahan:

4.1 Asaari akan membantu secara roh ketika pengikutnya mati sama ada semasa sakaratulmaut atau semasa dalam kubur.

4.2 Pembelaan Asaari menyebabkan Malaikat takut hendak bertanya atau bertindak ke atas si mati.

4.3 Asaari mendakwa dia adalah ‘orang Tuhan’ yang bererti wakil Tuhan.

Petikan dari VCD:

…"bila pengikut abuya sampai pada sakaratul maut, abuya akan duduk di sebelah kanan.. maka syaitan tak berani datang dekat sebab abuya (orang Tuhan) ada kat situ dalam kubur, ada lembaga putih (disebutkan 'ruh muqaddas abuya') duduk sebelah mayat pengikut abuya… Bila malaikat Munkar & Nakir datang nak tanya soalan, lembaga tu akan kata: "Ya Munkar, Nakir. Ini anak murid saya. Kalau ada apa-apa tanyalah saya." Jadi malaikat Munkar & Nakir tak dapat buat apa-apa pada mayat tersebut sebab abuya tu orang Tuhan."

______________________________________________________

Kesalahan:

5. Asaari boleh memberi syafaat kepada pengikutnya ketika di padang Mahsyar.

Petikan dari VCD:

…"Pada hari kiamat, abuya tunggu murid-muridnya yang setia untuk bagi syafaat.. Imam mahdi berdiri sebelah abuya & turut bagi syafaat. Sebelah Imam Mahdi adalah Rasulullah yang turut memberikan syafaat pada pengikut-pengikut abuya…"
_______________________________________________________

Kesalahan:
6. Asaari menjadi perantaraan antara Allah dan pengikut-pengikut Rufaqa.

‘Ayat Quran’ yang dijadikan hujah di bawah bukannya ayat Quran atau hadith.

Petikan dari VCD:

"Pengikat hati dengan mursyid (abuya) adalah melalui wirid. nak bersama dengan Tuhan tu susah, maka relate dengan abuya (mursyid). Kemudian disebutkan firman Allah: "Jika kamu tak boleh bersama-Ku, dan ia pasti susah bagimu, hendaklah kamu bersama2 dengan orang yang hatinya bersama Aku". Mula mula dengan mursyid, lama lama relate dengan Tuhan"

______________________________________________________

Kesalahan:

7.1 Masih mengamalkan wirid Aurad Muhammadiah sedangkan ia telah diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 5 Ogos 1994.

7.2 Menganggap membaca Quran juga boleh menjadi sihir.

Petikan Dari VCD:

"Siapa apa yang amal wirid muhammadiyyah akan mendapat lindungan abuya. Jika wirid terputus, wirid tersebut jadi sihir, sebab syaitan dah masuk, sama juga kalau baca Quran pun ia jadi sihir sebab abuya dah tak boleh pantau.."

_______________________________________________________

Kesalahan:

8.1 Tawasul atau menyeru nama Sheikh Suhaimi dan nama Asaari untuk mendapat bantuan secara ghaib ketika dalam kesusahan.

8.2 Percaya kepada kuasa Jin sebagai bantuan.


Petikan dari VCD:

"Jika masuk hutan seru nama syeikh (Syeikh Suhaimi) & nama abuya. Nanti abuya akan hantar jin atau karamah untuk membantu jika berhadapan dengan kesukaran. Jemaah (Rufaqa') adalah jemaah kebenaran. Ciri-ciri jemaah kebenaran adalah adanya bantuan ghaib. Jika tiada, maka ia bukan jemaah yang benar."

_______________________________________________________

Kesalahan:


9.1 Mendakwa ulama mempunyai dua jenis. Pertama: Ulama berwatak Rasul dan kedua; Ulama berwatak Nabi.
Asaari adalah Ulama berwatak Rasul. Maksudnya, dia memiliki semua sifat, keistimewaan dan ciri seorang Rasul.
9.2 Mendakwa ilmu al-Quran dan hadith sahaja tidak cukup dan tidak lengkap untuk kehidupan sekarang. Perlu ada MINDA Asaari sebagai pelengkap.

Petikan dari VCD:

"Jikalau tak ada mujaddid, atau tak ada ulama' berwatak rasul, (kerana setiap mujaddid tu ulama' berwatak rasul), kalau tak ada mujaddid atau ulama' berwatak rasul ini, maka Allah tak suruh kita berjuang.

Kalau hanya ada ulama' berwatak nabi, jangan berjuang! Kita boleh ikut dia tapi hanya untuk beribadah dan untuk menjaga akhlak. Boleh ikut, tapi untuk diri kita sendiri, keluarga kita keliling-keliling kampung itu saja, untuk kita beribadah dan untuk kita bina akhlak, berjuang-berjuang tak boleh. Sebab kalau berjuang juga, lebih banyak rosak daripada baik.

Kalau ulama' berwatak nabi berjuang, dia akan menimbulkan lebih banyak kerosakan daripada kebaikan. Sebab apa? Dia tak ada MINDA! Mana boleh berjuang setakat Ilmu Quran, Ilmu hadith sahaja belum cukup untuk berjuang sebab dia tak ada MINDA. Nanti kita cerita kenapa dikatakan begitu."

P/S: APAKAH INI TIDAK CUKUP UNTUK MEMBUKTIKAN BAHAWA RUFAQA TELAH TERKELUAR DARI MANHAJ DAN AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH? PENGAMAL AURAD MUHAMMADIAH TELAH SESAT DAN MENYESATKAN.

2 Comments:

At 10:20 PM, Anonymous Anonymous said...

aku kadang2 letih ngan rupakak ni..dah la bodo, sombong plak tu, kira bodo sombong la senang cakap!..daripada abuaya sampaila anak buah dia..semua bodo2 belaka..yang abuaya ni plak dok sibuk nak jadi pemuda bani tamim..kononnya pembantu imam mahdi..podah lah!tah apa dia merepek pon semua pengikut dia percaya..elok la tu sama2 bodo..orang dok nasihat depa tak nak dengaq!..pasti hujah bertaraf sampah..hai letih!!!..mampuih pi la kat hangpa..malas nak pikiq..nak jadi apa pon jadilah!!

 
At 12:07 PM, Anonymous Anonymous said...

Apa nak jadik?.. Aku yang kurang pengetahuan dalam agama nie pun tau yang rufaka nie adalah satu ajaran yang sesat.. Allahuakbar!.. bawak2 la korang bertaubat. Ingat landasan yang betul...

 

Post a Comment

<< Home