Wednesday, June 07, 2006

ADAKAH ASAARI SEORANG WALI DAN MEMPUNYAI KARAMAH?

Asaari banyak kali mendakwa yang dirinya bertaraf wali dan jawatannya di alam ghaib ialah ketua wali. Kutub Auliya’. Sesiapa sahaja di kalangan masyarakat awam yang bergaul dengan pengikut Rufaqa, pasti akan tahu perkara ini. IA ADALAH KEYAKINAN (AQIDAH) AHLI RUFAQA YANG MUTAWATIR DIKETAHUI OLEH RAMAI ANGGOTA MASYARAKAT. Asaari mendakwa semua wali berbai’ah kepada dirinya dan dirinya mempunyai karamah tertentu.

Pada tahun awal 1990-an, semua 'karamah' itu direkodkan dalam majalah terbitan Al-Arqam. Tetapi, selepas 1994 sehingga kini, semua 'karamah' dan 'sifat-sifat kewalian' Asaari hanya didedahkan dalam sesi kuliahnya sahaja untuk mengelakkan tindakan pihak berkuasa.

Artikel kali ini akan mengupas serba ringkas tentang ‘kewalian’ daripada al-Quran dan Sunnah sebagai menangkis fahaman Rufaqa. Adakah Asaari itu seorang wali? Mungkinkah Asaari seorang wali syaitan?


WALI MENURUT AL QUR’AN DAN AS SUNNAH

Allah telah menetapkan bahawa wali itu ada dua jenis iaitu:
a. wali Allah
b. wali syaitan

Di kalangan masyarakat awam, wali-wali hanya dikenali sebagai orang-orang soleh yang dibantu Allah. Tetapi, sebenarnya terdapat juga wali-wali syaitan yang merosakkan umat Islam.

Allah berfirman:

Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa.
- (Yunus:62-63)

Allah berfirman tentang wali syaitan:

Sesungguhnya (pembawa berita) yang demikian itu ialah Syaitan yang (bertujuan) menakut-nakutkan (kamu terhadap) wali-walinya (kaum kafir musyrik). Oleh itu, janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepada-Ku (jangan cuaikan perintah-Ku), jika betul kamu orang-orang yang beriman.
- (Ali Imran:175)

Dari kedua-dua ayat ini, jelaslah bahwa wali Allah itu adalah siapa saja yang beriman dan bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benarnya. Sedangkan wali syaitan itu adalah mereka yang bertentangan dengan mereka.

Al Hafizh Ibnu Katsir r.a. mengatakan: “Wali-wali Allah adalah mereka yang beriman dan bertakwa sebagaimana telah dijelaskan oleh Allah tentang mereka, sehingga setiap orang yang bertakwa adalah wali-Nya.” (Tafsir Ibnu Katsir 2/422).

Al Hafizh Ibnu Hajar r.a. mengatakan: “Wali Allah adalah orang yang berilmu tentang Allah dan dia terus-menerus berada dalam ketaatan kepada-Nya dengan penuh keikhlasan.” (Fathul Bari 11/ 342).

Di dalam ayat yang lainnya Allah menyatakan bahwa wali Allah itu tidak mesti ma’shum (terpelihara dari kesalahan). Allah berfirman: “Dan orang yang membawa kebenaran (Muhammad) dan membenarkannya, maka mereka itulah orang-orang yang bertakwa. Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Rabb mereka. Itulah balasan bagi orang-orang yang berbuat baik. Agar Allah akan mengampuni bagi mereka perbuatan paling buruk yang mereka kerjakan kemudian membalas mereka dengan ganjaran yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” (Az Zumar: 33-35)

Sedangkan, dalam kes Rufaqa, Asaari mendakwa dirinya sebagai seorang yang terpelihara daripada dosa dan tidak melakukan sebarang kesalahan. Dia menggelar dirinya sebagai ‘mahfuz’ yang sama maksud literalnya dengan ‘ma’shum. Akibat daripada doktrin ini, semua pengikut Rufaqa akan terus memberi taat setia kepada Asaari kerana dia adalah manusia suci yang bertaraf wali dan juga seorang ‘orang tuhan’ (wakil Tuhan).

Asaari juga mendakwa dirinya adalah orang yang paling bertaqwa pada zaman ini. Kononnya, Ketaqwaannya melebihi mana-mana individu pun sama orang itu ulama ataupun shiekh tarikat yang lain. Sedangkan, nilaian taqwa itu tidak boleh dinilai dengan pengakuan seseorang apatah lagi mengaku diri sendiri. Allah lah yang mengetahui tahap dan nilai ketaqwaan seseorang hamba-Nya.


KARAMAH MENURUT AL QUR’AN DAN AS SUNNAH


Allah dan Rasul-Nya menerangkan bahawa karamah itu memang ada pada sebahagian manusia yang bertakwa, baik pada masa dahulu mahupun pada masa yang akan datang sehinggalah hari kiamat. Di antaranya apa yang Allah kisahkan tentang Maryam dalam surah Ali Imran: 37 ataupun Ashhabul Kahfi dalam surah Al Kahfi dan kisah pemuda mukmin yang dibunuh Dajjal di akhir zaman (Lihat Hadith Riwayat Al Bukhari no. 7132 dan Muslim no. 2938).

Definisi karamah: kejadian luar kebiasaan (khawariqul Adah) yang Allah anugerahkan kepada seorang hamba tanpa disertai pengakuan (pemiliknya) sebagai seorang nabi, tidak memiliki pendahuluan tertentu berupa doa, bacaan, ataupun zikir khusus, yang terjadi pada seorang hamba yang soleh, baik dia mengetahui terjadinya (karamah tersebut) ataupun tidak, dalam rangka mengukuhkan hamba tersebut dan agamanya. (Syarhu Ushulil I’tiqad 9/15 dan Syarhu Al Aqidah Al Wasithiyah 2/298: karya Asy Syaikh Ibnu Utsaimin).

Ini bermakna karamah adalah pemberian Allah kepada bukan Nabi, yang dibantu Allah secara spontan kerana ketaqwaannya untuk mengukuhkan iman hamba tersebut dan agamanya.


APAKAH WALI ALLAH ITU MEMILIKI SIFAT-SIFAT TERTENTU?

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah r.a. menyatakan bahawa wali-wali Allah itu tidak memiliki sesuatu yang membezakan mereka dengan manusia lain dari perkara-perkara zahir yang hukumnya mubah seperti pakaian, potongan rambut atau kuku. Dan merekapun terkadang dijumpai sebagai ahli Al Qur’an, ulama, pejuang jihad, peniaga, pekerja atau para petani. (Dipetik dari Majmu’ Fatawa 11/194)

APAKAH WALI ALLAH ITU HARUS MEMILIKI KARAMAH? LEBIH UTAMA MANAKAH ANTARA WALI YANG MEMILIKINYA DENGAN YANG TIDAK?

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah r.a. menyatakan bahwa tidak setiap wali itu harus memiliki karamah. Bahkan, wali Allah yang tidak memiliki karamah mungkin lebih utama daripada yang memilikinya. Oleh kerana itu, karamah yang terjadi di kalangan para tabi’in lebih banyak daripada di kalangan para sahabat, padahal para sahabat lebih tinggi darjatnya daripada para tabi’in. (Dipetik dari Majmu’ Fatawa 11/283)

APAKAH SETIAP YANG DILUAR KEBIASAAN DINAMAKAN DENGAN ‘KARAMAH’?


Asy Syaikh Abdul Aziz bin Nashir Ar Rasyid rahimahullah memberi kesimpulan bahwa sesuatu yang di luar kebiasaan (Khawariqul Adah) itu ada tiga jenis:
a. Mu’jizat yang terjadi pada para rasul dan nabi
b. Karamah yang terjadi pada para wali Allah
c. Tipuan syaitan yang terjadi pada wali-wali syaitan
(Dipetik dari At Tanbihaatus Saniyyah hal. 312-313).


Untuk mengetahui sama ada sesuatu itu karamah atau tipu daya syaitan, kita boleh menentukannya dengan kita mengenal sejauh mana keimanan dan ketakwaan ‘wali’ tersebut. Al Imam Asy Syafi’i r.a. berkata: “Apabila kalian melihat seseorang berjalan di atas air atau terbang di udara, maka janganlah mempercayainya dan tertipu dengannya sampai kalian mengetahui bagaimana dia dalam mengikuti Rasulullah .” (A’lamus Sunnah Al Manshurah hal. 193)

Daripada pendapat Imam Asy Syafi’i ini, jelaslah bahawa kita perlu menilai Asaari ‘dalam aspek ‘bagaimana dia mengikuti Rasulullah.’ Kita tidak akan melihat kepada Sunnah Jibiliyyah seperti serban, jubah, pakaian dan lain-lain kerana ia tidak memberi kredit besar dalam konsep ittiba’ sunnah. Tetapi, kita melihat bagaimana ibadah khususnya. Adakah dia solat mengikut Nabi sedangkan sujud orang Rufaqa sangat PELIK? Begitu juga, adakah Asaari menguasai ilmu mustalah Hadith? Berapa banyak Sunnah YANG SAHIH yang diamalkan oleh Asaari? Malah dalam hampir semua karya dan buku Asaari, banyak hadith-hadith palsu yang disebarkan dan tak terkecuali dengan hadith dhaif… Soalan terakhir, berapa banyak pendustaan atas nama Rasulullah yang telah Asaari buat?

Ahli Rufaqa akan berhujah sebagaimana berikut:

1. Abuya itu wali, lihatlah buktinya pada perniagaan dan empayar yang dibangunkan.
Jawapan: Perniagaan bukan Islam lebih besar dan hebat. Ia tidak boleh menjadi bukti kebenaran seseorang. Apatah lagi kalau semua perniagaan itu sekadar enterprise.

2. Abuya ibadahnya hebat. Siapa kita nak banding dengan ibadah Abuya.
Jawapan: Allah tidak pernah menilai seseorang dengan Ibadah yang banyak. Tetapi Allah meihat kepada yang paling bertaqwa dan ibadah yang paling baik amalannya dari segi kualiti. Dahi yang hitam kerana banyak bersolat tidak menjadikan seseorang itu dipandang benar. Tetapi, akidah yang sahih amat perlu untuk menjadikan ibadah kita sah. Sekiranya seseorang itu tidak ittiba’ Rasulullah, malah berdusta atas nama Rasulullah, sudah pasti ibadahnya tertolak.

3. Abuya ada karamah. Dah ramai yang mengalaminya.
Jawapan: Ia bukan karamah. Ini kerana karamah hanya terjadi apabila seseorang itu bertaqwa. Taqwa adalah buah iman. Iman mestilah dari Aqidah yang benar-benar sahih. Ini bermakna, semua kejadian khawariqul Adah itu adalah dari bantuan syaitan.

1 Comments:

At 1:38 AM, Anonymous Anonymous said...

blog yg bagus, memang benar apa yang ditulis blogger ini

 

Post a Comment

<< Home