Wednesday, June 07, 2006

HUKUM SEMBELIHAN AHLI RUFAQA DAN SOLAT BERIMAMKAN MEREKA

Berikut adalah petikan arkib akhbar Berita Harian yang menukilkan fatwa dari ulama besar di Malaysia seperti Dato' Ishak Baharom dan ahli-ahli Majlis Fatwa Kebangsaan.
Ini bermakna kita haram untuk memakan sembelihan pengamal Aurad Muhammadiah (Rufaqa kini). Kita juga tidak boleh solat berimamkan mereka.

Berita Harian, 23/08/1994

Pengikut al-Arqam sesat, fasik: Mufti SHAH ALAM, Isnin - Mufti Selangor, Datuk Ishak Baharom, menasihatkan umat lslam supaya mengelak sembahyang berimamkan pengikut al-Arqam dan makan ternakan sembelihan mereka. Katanya, pengikut al-Arqam tergolong dalam kumpulan yang sesat pada peringkat fasik kerana akidah mereka terkeluar daripada iktikad Ahli Sunnah Wal-Jammah.


Berita Harian, 06/08/1994

Solat berimamkan ahli Arqam tidak sah KUALA LUMPUR, Jumaat - Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan mendapati banyak amalan yang dilakukan ahli kumpulan al-Arqam tidak sah kerana mereka berpegang kepada ajaran yang menyeleweng daripada Islam. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdul Hamid Othman, berkata fatwa yang dikeluarkan turut memberi kesan terhadap segala amalan pengikut kumpulan itu.

Berita ini boleh dibaca secara detail sekiranya saudara membeli berita tersebut dalam http://www.emedia.com.my/a/archive.htm.

Kesimpulannya, pengharaman tersebut dibuat oleh Ulama di Malaysia kerana:

a. Pengamal Aurad Muhammadiah adalah fasiq.
b. Pengamal Aurad Muhammadiah telah rosak akidahnya dan telah terkeluar dari ahli Sunnah wal Jamaah.

BOIKOT SEMUA PRODUK DAN RESTOREN RUFAQA!
PASTIKAN ANDA TIDAK SOLAT BERIMAMKAN PENGIKUT RUFAQA!

Perlu ditegaskan bahawa Fatwa ulama ini TIDAK MENGHUKUMKAN MEREKA MENJADI KAFIR. FASIQ DAN KAFIR ADALAH ENTITI YANG BERBEZA. Pengamal Aurad Muhammadiah masih Islam tetapi telah terkeluar daripada Ahli Sunnah wal Jamaah (satu-satunya jalan yang diterima oleh Allah dan Rasulullah).

Sehubungan itu, kita berserah kepada Allah untuk sama ada menerima atau menolak akidah dan iman mereka. Tetapi, dari segi timbangan ilmu, mereka telah FASIQ.

1 Comments:

At 6:11 PM, Anonymous Anonymous said...

bleh bagi tau name restoren yang terlibat?

 

Post a Comment

<< Home