Friday, June 02, 2006

SAJAK ASAARI: Kehidupan ‘Orang Tuhan’

Orang-orang Tuhan biasanya hidup di dalam penderitaan dan sengsara
Dizalim, dianiaya itu adalah perkara biasa
Tersingkir, terbuang, dipenjara basahan hidup mereka
Dikejar-kejar dan diburu hingga melarikan diri jadi budaya
Miskin, papa, dihina, didusta menimpa mereka
Lihat sahajalah para-para rasul dan para-para nabi
Sahabat-Sahabat dan Tabi’in dan para solihin
Tapi tidak pernah menukar keyakinan
Sikap mereka tidak pernah berubah
Ibadah dan taqwanya kepada Tuhan Taala sentiasa bertambah
Mereka itu adalah orang luar biasa
Ujian dan keadaan tidak merubah keyakinan dan sikapnya
Kalau mereka susah, sabarnya terserlah
Jika mereka senang, syukurnya terserlah ibadahnya bertambah
Begitulah kehidupan ‘orang-orang Tuhan’ sepanjang sejarah
Sibuk dengan perjuangan dan khidmat kepada manusia
Penuh di dalam penderitaan dan kesengsaraan
Namun Tuhan tidak pernah ditinggalkanBahkan Tuhan adalah kawan setianya



_______



Membaiki Diri Untuk Menjadi Rijalullah



Membaiki diri ialah untuk menjadi Rijalullah
Menjadi orang Tuhan lebih tajam daripada pedang yang paling tajam
Menjadi Rijalullah lebih berkesan daripada senjata yang amat canggih
Rezekinya dijamin Tuhan sekalipun kurang berusaha
Doanya boleh menggoncangkan dunia
Ke mana pergi di mana sahaja berada, Tuhanlah yang menjaga dan memelihara
Walaupun ada ujian tapi rahmat dan bantuan Tuhan lebih lagi berlipat-lipat ganda
Walaupun bilangannya sedikit tapi terasa kuat dan hebat
Di dalam perjuangan diberi jaminan dengan kemenangan
Kalau ditakdirkan Tuhan mematikannya di dalam perjuangan dipastikan oleh Tuhan mendapat syahid
Dosa-dosanya diampunkan Tuhan
Darjatnya ditinggikan Tuhan, bahkan boleh diizinkan memberi syafaat siapa yang dia suka
Kepada mereka diberi berkat
Keberkatannya orang lain dapat sama merasa
Sekalipun orang kafir pun dapat berkatnya
Begitulah istimewanya ‘orang Tuhan’
Oleh itu di dalam perjuangan, membaiki diri lebih utama
Itulah strategi yang paling ampuh
Kemudian barulah susun strategi yang boleh difikirkan
Untuk lebih sempurna dan berkesan


- Asaari Muhammad, BCH.

Asaari menggelar dirinya 'orang tuhan'. Ini memberikan kesan kepada pemikiran pengikutnya yang berkeyakinan bahawa Asaari adalah 'wakil Tuhan' pada zaman ini. Sehubungan itu, mereka perlu attach dengan 'orang Tuhan' agar lebih mudah mereka mendekati tuhan. Inilah akidah dan keyakinan mereka. Mereka sangat bergantung pada Asaari kerana menganggap Asaari adalah sumber bantuan Tuhan, faktor barakah, mendapat ilmu secara direct dari Tuhan dan sebagainya. Malahan, dalam beribadah mereka akan bertawasul kepada Asaari untuk Asaari mempersembahkan ibadah tersebut kepada Tuhan. Mereka berperantaraan dengan Allah dan Asaari adalah perantara mereka.
Ayat berikut memberi amaran:
Mereka menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih Ibni Mariam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.
- Taubah: 31.
Ayat ini menceritakan tentang orang-orang ahli kitab telah menjadikan pemimpin agama mereka sebagai 'tuhan'. Sehubungan itu, seorang ahli Kitab bernama Adi bin Hatim yang tidak berpuas hati datang berjumpa dengan Nabi. Ketika jumpa Rasulullah, dia memakai salib emas. Kemudian, dia berkata; Sesungguhnya ayat itu telah salah. Ahlikitab tak menyembah paderi." Mendengar itu, Nabi menjawab. "Ya, bahkan! Ini kerana mereka telah menghalalkan apa yang diharamkan dan mengharamkan apa yang dihalalkan. Maka mereka ikut kata-kata paderi tersebut. Maka itulah sembahan mereka kepada paderi. - Tafsir Ibn kathir.
AHLI RUFAQA AKAN MENGATAKAN BAHAWA "KAMI TIDAK PERNAH MENJADIKAN ASAARI SEBAGAI TUHAN."
Tetapi, kalian lupa. Bahawa kalian ikut sepenuhnya MINDA ABUYA. Apa yang Asaari kata, fikiran, perbuatan, tulisan dan sebagainya, KALIAN MEMBENARKAN. WALAUPUN KALIAN TAHU ADA PERKARA YANG DI'MINDA'KAN OLEH ASAARI ITU ADALAH SUATU YANG BERCANGGAH DAN HARAM DI SISI SYARAK.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home